Rek- en strekoefeningen voor je paard

Rek- en strekoefeningen zijn heel goed voor een paard. Dit kan je doen na een training, maar ook wanneer je een dagje geen zin of tijd hebt om te rijden. Deze oefeningen maken jouw paard soepeler en zorgen voor een betere doorbloeding. Na een les op de manege kan het ook leuk zijn om met de hele groep deze oefeningen te doen met de manegepaarden, maar overleg dit dan altijd met jouw instructeur.

Spieren opwarmen

Het is belangrijk om van te voren je paard eerst wat warm te stappen. Dit kan aan de longeerlijn of wandelend aan de hand. Het is belangrijk om de spieren warm te maken voordat je daarmee aan de slag gaat. Dat hoeft natuurlijk niet als je de oefeningen na een training of les meepakt. Je kan deze oefeningen zo’n 3x in de week doen, om de spieren en gewrichten van je paard niet te overbelasten.

Luister naar het paard

Voordat je aan deze oefeningen begint, is het handig om te weten wat er precies gebeurt tijdens het rekken en strekken. De spiervezels worden weer op lengte gebracht en de bindweefsels rekken daarbij ook mee. Er ontstaat ruimte in de spier voor de doorbloeding. De bewegingsmogelijkheid wordt meer, de souplesse, balans en de coördinatie vergroten. Wat ontzettend belangrijk is tijdens het uitvoeren van stretchoefeningen: luister goed naar het paard. Als je paard niet verder wil of je voelt weerstand, strek dan niet verder door en dwing hem niet! Begin klein, kijk hoe de beweging aanvoelt. Gaat je paard makkelijk mee? Dan kan je een stukje verder. Let dus goed op dat je niet teveel vraagt van het paard.

Passief en actief

Je hebt twee soorten stretch, de actieve en de passieve stretch. Bij een actieve stretch lok je een paard met de wortel waardoor hij zelf de oefening uitvoert. Je raakt het paard niet aan en hij doet het helemaal zelf. Bij een passieve stretch neem jij het voortouw. Je pakt bijvoorbeeld een been dat je mee naar voren neemt en strekt om de schouderspieren te stretchen. Je houdt de rek even vast waar je lichte spanning voelt en zet daarna het been rustig terug.

Oefening 1

Lok met een snoepje het hoofd van je paard naar beneden. Probeer het hoofd zo laag mogelijk te krijgen tussen beide voorbenen. Probeer je paard daar een aantal tellen te houden. Het paard probeert altijd het hoofd iets te kantelen naar de richting waar jij staat, dus voer deze oefeningen aan beide kanten een keer uit. Deze oefening is ook te zien op de foto.

Oefening 2

Bij deze oefening vraag je het paard om zijwaarts te buigen met zijn hals en rug. Ga zelf met je rug tegen je paard aan staan en leid hem om je heen. Hou hem daar een aantal seconden. Je kunt kijken of de stretch ook goed gaat als je nog een stapje naar achteren zet. Doe dit aan beide kanten 3x.

Oefening 3

Pak het voorbeen van je paard op en neem het mee naar voren. Zorg dat de voorknie iets gebogen blijft. Let op dat je paard jou niet van zich af duwt, maar dat hij zelf balans houdt op zijn beide achterbenen. Hou het been een paar seconden in de stretch en zet het weer rustig terug.

Opletten

Kijk altijd goed naar je paard tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Wees altijd zacht en voorzichtig, een paard kan uit reactie misschien schoppen, dus pas daar altijd voor op. Heeft je paard een blessure (gehad) overleg dan altijd eerst met een specialist of je deze oefeningen met je paard kan uitvoeren.

Bron: CAP/Het soepele paard

Tekst: Isa Vorkink

Foto: Sabine Timman