Als ruiter je angsten overwinnen

Het toegeven van je angsten als ruiter, is de eerste stap om deze te overwinnen. We kunnen het erover eens zijn dat angst niet leuk is. Je bent onzeker over jezelf en dat kan een grote invloed hebben op hoeveel je geniet van het paardrijden. Het verlaagt ook vertrouwen dat nodig is om goed te rijden en vergeet niet dat angst snel kan worden overgedragen op het paard. Het aanpakken van die angst is dus heel belangrijk!

Waar ben je bang voor?

Dat kunnen veel dingen zijn, van de angst om eraf te vallen en/of gewond te raken, tot faalangst, het niet bereiken van jouw verwachtingen. Of is het een vrij lange lijst met andere redenen die ongemakkelijke gevoelens veroorzaken en het plezier tijdens het rijden wegnemen?

Maar vrees niet! Er is hulp mogelijk voor je angst om een meer ontspannen, zorgeloze manier van denken te geven aan jouw passie.

Geen mens

Ten eerste, als je geen angst voelt, ben je gewoon geen mens. We voelen allemaal angst, in verschillende mate. Dat is menselijk. En veel sporters hebben ermee te maken.

Mensen willen van nature overleven en zichzelf beschermen. Je weet wel hoe het werkt: je voelt bedreiging, het alarm gaat af en dat ongemakkelijke gevoel begint. We kennen dat gevoel allemaal. Toen het bij onze voorouders ging om ‘eten of gegeten worden’, levensbedreigende uitdagingen, was dit alarm heel belangrijk. Maar voor jou als ruiter voelt jet als een dreiging om voor schut te staan in de ring. Dát is dus het probleem voor jou.

De ‘wat als’

De eerste oorzaak van angst is wat de ruiter denkt dat er kan gebeuren. Dit noemen we het ‘wat als’ en veroorzaakt de volgende angsten.

‘Ik kan het niet’ of ‘Waarom doe ik dit nu weer?’
Een voorbeeld. Je gaat de wedstrijdring in, iedereen kijkt en een stemmetje in jou begint met vragen als:
‘Wat als ik er dom voor iedereen uitzie en mijn coach en supporters teleurstel?’ ‘Wat als het paard plotseling stopt en wat als ik faal?’

Dit geeft een angstig gevoel en kan een echte afleiding zijn, soms zelfs een hele grote afleiding.

Er zijn veel ‘wat-als-momenten’ die je kunnen afleiden van het echte doel om te rijden: genieten van de ervaring met het paard en het bereiken van je niveau. Belangrijk is om te onthouden dat, hoewel je denkt dat er van alles kan gebeuren, dat bijna nooit zo is.

Weggestopte nare ervaringen uit het verleden kunnen ook angstgevoelens geven die afleiden van prestaties die je wil leveren. Die oude ervaringen maken deel uit van jou. Echter, je focus moet liggen op alle geweldige, pósitieve ervaringen (dat zullen er vast veel zijn) die weinige, negatieve ervaringen achter je laten.

Er is niets mis met je omdat je angstig bent! Het is normaal. Je moet het alleen herkennen en je dan afvragen hoeveel invloed die angst heeft. Wat zou je nog kunnen doen? Er zijn manieren om dit aan te pakken.

Eenvoudige tips

– Pak je angsten direct aan. Waar ben je bang voor en wat kan een reden zijn? Als je begrijpt wat je angst veroorzaakt en het erkent, zal het je helpen hoe je het kunt aanpakken.

– Onthoud altijd je doelen voor ogen: ‘Ik houd van paardrijden omdat ik van het dier houd en ik het ook fijn vind om op stal te zijn.’ Schrijf je doelen op en houd ze in gedachten, altijd! Dit zal helpen over wat écht belangrijk is in je toekomst als ruiter en waaróm je het doet. Ook dankbaarheid voelen over de mogelijkheid om te rijden en te doen waar je van houdt, kan positieve energie geven en je angst verminderen.

– Leer naar de belangrijkste stem, je eigen stem, te luisteren! Soms helpt die eigen stem niet en vertelt dingen die je echt niet wilt horen, waardoor de angsten groter worden dan ze werkelijk zijn. Dan is het belangrijk om je eigen, vriendelijke, ondersteunende stem te gebruiken die je ook zou gebruiken als een goede vriend een probleem had. Probeer dezelfde taal en toon tegen jezelf.

Enkele voorbeelden

‘Ik kan niet wachten om te testen waar we in onze lessen aan hebben gewerkt.’
‘Iedereen die kijkt, staat achter me. Ik zal ze trakteren op een geweldige rit.’
‘Mijn best doen, is alles wat ik kan. Perfectie bestaat niet.’
‘Druk geeft betekenis aan het rijden want dit is wat ik wil!’

– Vertrouwen voortdurend opbouwen is een geheim wapen om angst te overwinnen. Laat die angstige ‘wat-als-gedachten’ niet overheersen. Je hebt tenslotte veel werk verzet in lessen en trainingen en je weet dat je het kunt! Neem diezelfde gevoelens en opvattingen mee naar wedstrijd.

– Oefen ‘mindfulness’ (genieten van NU en leven met volle aandacht) om van het rijden te genieten en ook in dat gevoel te blijven. De toekomst is waar de doelen zijn, maar die bereik je niet zonder op het NU te blijven en aandacht te geven aan de stappen die je naar die doelen brengen. Kies ervoor om de eerdere positieve ervaringen voren te brengen om die weinige negatieve ervaringen achter je te laten waar ze thuishoren: áchter je!

– Ontdek het verschil tussen bewijzen en verbeteren. Het doel van je rit zou altijd moeten zijn om al je vaardigheden (technisch, fysiek, tactisch, mentaal/emotioneel) te verbeteren. Soms, wanneer ons doel is onszelf te ‘bewijzen’ aan anderen, zal angst binnensluipen. De ‘wat-als’ en proberen te voldoen aan verwachtingen van jou door anderen zijn dan het probleem. Linten en winnen zijn geweldig, maar die komen alleen als je de juiste dingen doet: genieten en zo elke dag proberen een betere ruiter te worden!

– Pak elke angst in de training met je coach aan. Jij en je coach kunnen, als dat enge gevoel in de les verschijnt, even pauzeren en middelen gebruiken om naar een positievere, actievere houding te gaan. Dit zal helpen je harde werken om je angst te overwinnen van de training naar de wedstrijdring over te brengen.

Als angst je ervan weerhoudt om écht te genieten van paardrijden en alles eruit te halen wat je kunt, vergeet dan niet dat jij de controle hebt. Er zijn mogelijkheden die je kunnen helpen waardoor je een zelfverzekerde, vrolijke en actievere ruiter zult worden.

Bron: horsenetwork

Foto: pixabay TheOtherKev

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail