Nikita Cheung: “Het is de taak van de ruiter om de juiste afstanden te rijden”

Controle over de galopsprongen, de juiste afstanden en een constant ritme: allemaal erg belangrijk in de springsport. Nikita Cheung (17) werkt hard aan een carrière als springamazone en vertelt hoe zij de juiste afstanden rijdt in een springparcours. “Soms is het fijn om te zien dat alles klopte en je gewoon een pechbalkje had.”

Nikita Cheung

Nikita is het liefst de hele dag op stal, vertelt ze. “Ik doe dit jaar havo-examen en ik hoop natuurlijk dat ik slaag. Ik heb school en de paardensport goed kunnen combineren door mijn topsport LOOT status. LOOT staat voor Landelijke Organisatie Onderwijs & Topsport en voor mij werkt dit supergoed. Ik hoef bijvoorbeeld niet mee te doen aan de gymlessen, maar mag dan vast huiswerk gaan maken. Zo kan ik na school sporten. Ook wordt mijn lesrooster soms aangepast, zodat ik op wedstrijd kan. Ik woon in Zundert, op een stoeterij. Wat een mazzelaar ben ik hè? Ik rijd veel paarden, soms wel acht per dag. Ik train regelmatig bij de bekende springruiter Mathijs van Asten. Ik rijd dan op het paard Bella Donna van de Laarse Heide. Met Bella spring ik in de Junioren rubrieken, dat is 1.40m hoog.”

Het belang van een juiste afstand

Nikita: “De juiste afstand is zo belangrijk, omdat je dan het beste je paard door het parcours kan rijden. Zeker als de hindernissen hoger worden is het enorm belangrijk om op het juiste moment af te zetten. Als je te vroeg afzet, is de kans aanwezig dat de achterbenen van het paard de balk raken. Als je te dichtbij de sprong afzet raakt het paard met de voorbenen al snel een balk. Een paard vindt het natuurlijk niet fijn om een balk te raken en dus is het de taak van de ruiter of amazone om de afstanden zo nauwkeurig mogelijk te rijden. Dan groeit het vertrouwen in elkaar en kan je steeds iets hoger.”

Training

Hoe traint Nikita dit met haar paarden? “Het is belangrijk om controle te hebben over de grootte van de galopsprongen van je paard. Een leuke oefening is om 2 balken op de grond te leggen op bijvoorbeeld 5 galopsprongen afstand. Je kan daar dan mee spelen. Je sluit de galop en maakt 6 galopsprongen tussen de balken of zelf 7 of 8. Daarna ga je groter galopperen en maak je er 4 galopsprongen van. Om je paard steeds fijner te kunnen sluiten of verruimen doe je iedere keer als je naar de balken rijdt wat anders. Let op: als je 4 galopsprongen wilt rijden, dan ga je ook voor 4!” Daarnaast rijd Nikita ook regelmatig in-uitjes. “Dat zijn hindernissen achter elkaar waar het paard na de landing gelijk weer af moet zetten voor de volgende sprong. Begin met een kort lijntje van 2 of 3 lage kruisjes en bouw dit langzaam op naar meer en/of hogere hindernissen. Mijn paarden worden hier snel en lenig van. Ook de afstand is belangrijk in een in-uitje, want als je te groot inspringt kom je te dicht op de volgende sprong.”

Op wedstrijd

Tijdens een wedstrijd mag je eerst het parcours lopen. Je kan dan de afstanden naar en tussen de hindernissen meten. Deze afstanden vertaal je tijdens je parcours naar galopsprongen, maar dat is nog niet makkelijk. “Ik vind dat het allermoeilijkste om te doen en er is niet één juiste manier voor. Als er bijvoorbeeld een wending naar de sprong toe zit kan je door de buitenbocht te pakken je paard wat extra ruimte geven. Maar je kan ook de binnenbocht pakken om de afstand wat te verkleinen. Ook de controle over de grootte van de galopsprong helpt je om de juiste afstand te rijden.”

Tips voor een goede afstand

Heb je moeite met het rijden van goede afstanden? Dan heeft Nikita nog wat tips: “Probeer in een constant ritme door te galopperen, dan past het altijd. Het gaat vaak fout als je te veel terug rijdt of je paard vooruit jaagt. Ga ook niet te snel hoger springen, zorg eerst dat jij en jouw paard elkaar vertrouwen in het parcours: het is teamwork. En zorg voor goede begeleiding. Echt doen! Wat ook helpt is iemand vragen om te filmen en dit kritisch terug te kijken. Wees eerlijk naar jezelf en je paard toe. Ja, die bocht had je beter op je buitenteugel kunnen rijden, dus die balk was jouw schuld. Maar soms is het ook fijn om te zien dat alles klopte en je gewoon een pechbalkje had. Blijven oefenen en houd vooral veel plezier in wat je doet!”

Tekst: Lydia Hagen voor Manegeruiter

Foto’s: Nikita Cheung (privébezit)