Paardrijden zonder stijgbeugels: nachtmerrie of uitdaging?

Paardrijden zonder stijgbeugels is voor veel ruiters een nachtmerrie. Anderen zien het juist als een uitdaging. En dat is het zeker. Het zorgt voor meer balans, maar ook voor veel spierpijn. Waarom is het toch nuttig om dit af en toe te doen?

Stijgbeugels

Tijdens het paardrijden zijn de stijgbeugels (bijna) onmisbaar. Vooral tijdens het lichtrijden en de verlichte zit steun je constant op de beugels, waardoor je de paardenrug zo min mogelijk belast. Het is belangrijk dat de stijgbeugels niet te lang of te kort zijn, zodat je hier optimaal op kan steunen. Let er daarnaast op dat je je gewicht goed verdeelt over de stijgbeugels.

Zonder stijgbeugels

Af en toe rijden zonder stijgbeugels kan zeker geen kwaad. Sterker nog: het maakt je een betere ruiter. Het zorgt namelijk voor meer balans. Ook is het handig om goed te kunnen rijden zonder stijgbeugels, voor het geval je je stijgbeugels een keer verliest. Bouw dit wel langzaam op. Het kan erg vermoeiend zijn (vandaar dat veel ruiters dit een nachtmerrie vinden), dus rij niet direct een hele les zonder stijgbeugels.

Oefeningen

Je kan verschillende oefeningen doen zonder stijgbeugels (overleg dit eerst met jouw instructrice!):

☆ Draaf over drie of vier drafbalken, die in een hoek liggen. Zo kun je het paard activeren, zelf meegaan in de beweging. Dit laatste is erg belangrijk bij rijden zonder beugels. Ruiters blokkeren al vlug de beweging met hun zit en onderrug.

☆ Aan de longe zonder beugels rijden, is een goede oefening om zo vaak mogelijk te doen, zelfs maar voor vijf minuten. Doe je dit regelmatig, dan zul je veel verbetering in je balans en rijden gaan merken. Het is niet nodig om aan de longe zelf het tempo te controleren. Eventueel kun je het zadel vasthouden als je moeite hebt met het vinden van balans.

☆ Doe de stijgbeugels uit, neem beide teugels in je buitenhand en laat je binnenhand rustig hangen. Zit rechtop, maar blijf ontspannen in je rug en nek. Maak voltes en slangenvoltes en probeer daarin van tempo te wisselen en overgangen te maken. Met deze oefening kun je het paard recht houden en de buitenschouder begrenzen.

Foto: Media Primair