Jij in paniek, paard in paniek of andersom?

Paarden schrikken wel eens, springen opzij of gaan er vandoor. Een vogel die ineens opvliegt, wapperende vlaggen of harde muziek bij een wedstrijd. Hoe pak je een paniekerig paard aan?

Enkele tips

Probeer zelf niet te kijken naar wat het paard aan het schrikken (heeft) gemaakt, dat zorgt alleen maar voor nog meer spanning.

Laat het paard kijken naar een rustige veilige plaats, weg van het ‘enge’ onderwerp. Daarna rijd je steeds een beetje meer in de richting van die plek. Ga niet trekken, maar houd toch genoeg contact.

Rijd voorwaarts, leid het paard actief af door oefeningen te doen en zijn aandacht te richten op jou, zodat er uiteindelijk ontspanning komt. Gebruik ook stemhulpen om gerust te stellen.

Je eigen veiligheid en van het paard staan voorop. Krijg je het gevoel dat het écht niet meer veilig is door het vaak schrikken, ga dan op zoek naar een instructeur die jou kan helpen om met zulke bijzondere situaties om te gaan.

Spanning

Is het paard snel bang (of doet alsof…) en ben je zelf al eens hierdoor gevallen of samen in de sloot beland, dan zul jij misschien ook angstiger worden. Je raakt dan lichamelijk gespannen. Je verwácht dat het paard gaat schrikken en gaat zelf zenuwachtig op zoek naar het volgende ‘enge monster’. Hierdoor word jij een onderdeel van het probleem.

Je hebt geleerd dat je nooit je angst moet laten voelen… want als je dát doet, zal het paard hierop gaan reageren. Paarden zijn onze spiegels en lezen vaak sneller onze lichaamstaal dan we leuk vinden. Maak nooit je excuses voor je angst, zie het ook als iets goeds! Het beschermt jou én het paard tegen gevaar en houd je veilig. Maar… probeer wél die (angst)gewoonte te doorbreken!

Stoppen

Richt je aandacht op iets anders, een andere oefening, laat het los en denk ook aan je ademhaling. Stop op een goed moment, een moment dat jij en het paard zich vol vertrouwen en happy voelen.

Hulp vragen

De volgende dag ontdek je misschien dat het paard zijn huiswerk goed heeft gedaan en misschien, héél misschien, kun jij alles een klein beetje beter op elkaar afstemmen (gevoel en spierspanning). Gewoon blijven volhouden, niet door ‘het erop hameren’, maar door jezelf toestemming te geven om te stoppen. Hoe dan ook… als het niet lukt die moeilijke cirkel te doorbreken, vraag hulp! Veiligheid staat nog altijd voorop!

Bron: Horselistening / Hoefslag

Foto: Shutterstock