Maartje en Nynke van “Zaressa”: ‘wees lief voor elkaar’

Al vier jaar hebben Nynke Asbroek (21) en Maartje Harms (20) samen het Youtube-kanaal Zaressa. Ze begonnen een paardenkanaal op YouTube. Het was te vergelijken met andere paardenkanalen, waarin veel uit het dagelijkse paardenleven wordt gedeeld.

Toen kwam het moment dat het met Nynke niet zo goed ging. Wat de volgers niet wisten, was dat ze zich liet opnemen in een kliniek. Daarna sloegen zij een heel andere weg in op hun You Tube kanaal.

Veel lol

Toen Nynke en Maartje vier jaar geleden begonnen, stond vooral de lol voorop. Ze maakten leuke filmpjes over alles wat ze met de paarden deden, maar ook sketches over herkenbare types of situaties, zoals moeders langs de rand van de bak. Ze hadden best veel lol, maar er was ook wel veel in scene gezet, zo laat Nynke weten.

Crisis

Er was voor Nynke een groot verschil tussen de bekende Nynke met het perfecte leven en de Nynke waar het niet zo goed mee ging. Ze is opgevoed met het idee om altijd door te gaan en deed een masker op om vrolijk te zijn. In werkelijkheid ging het steeds slechter met haar. Ze had last van angststoornissen, waardoor depressieve en negatieve gevoelens ontstonden, raakte in een crisis en werd opgenomen in een kliniek.

Maatschappelijke boodschap

De volgers wisten van niets, omdat er toch gewoon video’s gepost werden op hun kanaal. Uiteindelijk besloot Nynke haar verhaal openbaar bekend te maken op hun YouTube kanaal, dat sindsdien een andere insteek heeft. Ze maken nog steeds paardenvideo’s en paardencontent, maar tikken nu ook de maatschappelijke problemen aan. Het zijn allemaal video’s met een maatschappelijke boodschap en ze willen jongeren stimuleren om hun masker af te zetten. Ze geven ook online tips over mentale gezondheid. Ze delen ervaringen om zo goed mogelijk te functioneren met alles waar je, maatschappelijk gezien, tegenaan kunt lopen.

Verschil maken in de maatschappij

De grootste doelgroep is de leeftijdsklasse tussen 18 en 24 jaar, maar ook de groep daaronder, vanaf 12 jaar. Voor die laatste groep maken ze korte en laagdrempelige video’s, die je makkelijk kijkt, met paarden in de hoofdrol. Voorbeelden van boodschappen in die video’s zijn: ‘wees lief voor elkaar’, ‘zorg voor elkaar’ of ‘zorg voor je paard’. Ze willen uitgroeien tot ‘impactmakers’, een verschil maken in de maatschappij en hebben via social media een heel groot bereik. Hun doel is om in 2040 te kunnen zeggen dat ze een bijdrage hebben geleverd aan een mentaal gezonde generatie.

Bekijk hier het YouTube-kanaal van Zaressa.

Bron: Hoefslag

Foto: FacebookZaressa