Paardrijden: cardio- en krachttraining

Wie heeft er een lidmaatschap nodig bij een sportschool als je een paard hebt? Cardio- en krachttraining kun je tenslotte ook doen bij een manege.
Klinkt dit bekend?

Opwarming

We weten dat paarden moeten opwarmen voordat we ze vragen om zwaar werk te doen en hetzelfde geldt ook voor ons. Trainen met koude spieren kan nare gevolgen hebben. Dus ga de wei in en probeer het paard te vangen. Tegen de tijd dat jullie een aantal rondjes hebben gerend, terwijl jij roept: ‘Ik heb snoepjes! Ik breng je gewoon binnen om te eten, niet om te rijden’, ben je al lekker opgewarmd en klaar voor de volgende stap van de training. Hopelijk ben je er dan wel in geslaagd om het paard te vangen.

Cardiotraining

Het is tijd om die hartslag te verhogen en het bloed door je lichaam te laten pompen! Dat klinkt misschien vreselijk, maar het is blijkbaar een goede zaak. Het zorgt voor feel-good hormonen en die kunnen we allemaal wel gebruiken, vooral om 5 uur ’s ochtends op een wedstrijddag. Sommige mensen zeggen dat paardrijden niet als een cardiotraining telt, omdat het paard al het werk doet. Die mensen hebben nog nooit op een paard gezeten!

Neem plaats in het zadel en neem je paard mee de rijbak of de wei in. Ga als volgt te werk: maak in draf een acht, waarbij je verwoed schopt met je binnenbeen als het paard over de schouder naar binnen valt en je buitenbeen als het naar buiten zwaait. Herhaal in de tegenoverliggende richting. Ga in galop en, afhankelijk van het paard, werk je ófwel aan je kuiten en bilspieren om het dier naar voren te krijgen, óf je triceps, quadriceps en buikspieren om te proberen het tempo te verlagen.

Zet een paar hindernissen op. Laat het paard aan de hand zien hoe het moet lopen en de sprongen moet springen. Stap op en rijdt het parcoursje. Herhaal dit een paar keer. Dan uitstappen, op adem komen en voldoende water drinken. Je hebt ongeveer 6.429 calorieën verbrand tijdens je cardiotraining. Vier dat met een Snickers, je verdient het.

Kracht en conditie

Squats

Vul twee emmers van 20 liter, buig je knieën en draag ze zonder te stoppen, vanuit je benen en niet je taille, naar de stal. Als dit een te grote uitdaging blijkt, doe dan wat water eruit en probeer het opnieuw. Is het te gemakkelijk, voeg dan weer wat water toe. Kom op, dit is een hardcore workout en geen ontspannende dag aan zee. Ga ermee door!

Triceps en biceps

De strijd tegen arm-kipfileetjes is voor velen van ons een voortdurende strijd, maar een paard kan helpen die te versterken. Ofwel, de paardenspullen kunnen dat in ieder geval. Zorg ervoor dat je al je dekens, hoofdstellen, halstertouwen en dekjes op een hoge plank in de zadelkamer bewaart. Hef nu je armen boven je hoofd, reik omhoog om ze pakken en til ze voorzichtig naar beneden. Als je op je tenen staat om te reiken, voel je tegelijkertijd je kuit rekken. Maar mensen, probeer dit nooit met té zware dingen! Laat je verzorgingsbox liever laag bij de grond staan want een hersenschudding is een flinke tegenvaller voor elke training en kan dus het beste worden vermeden.

Cool down

En eindelijk is het dan tijd voor de cool down: ga zitten en geniet bijvoorbeeld van een heerlijke Magnum. O.k., müslirepen zijn wel lekker, maar je gaat ook echt niet zó snel de fout in met een (klein) zakje M&M… lol…

Bron: H&H

Foto: archief