Paardrijden veiliger dan we vaak denken

In Engeland liet onderzoek door zorgaanbieder “Benenden” zien dat risico’s en verwondingen met paardrijden vaak overdreven zijn. Er werd vergeleken wat mensen zien als ‘de meest gevaarlijke sporten’ met ‘de werkelijkheid’ van sporten die vaak leiden tot onder andere blessures. De ondervraagden vonden boksen met 41,9% de meest gevaarlijke. Rugby was de volgende met 19,1% en paardrijden derde met 13,5%. De top tien bestond verder uit gevechtssport 5,9%, gewichtheffen/powertraining 5,7%, voetbal 3,4%, hockey 2,3%, turnen 1,8%, fietsen 1,5% en hardlopen 1%.

De zorgverlener baseert de bevindingen op mensen die hebben deelgenomen aan een reeks van sporten. Hen werd gevraagd welke verwondingen ze bij die sporten hadden opgelopen. Er is ook geprobeerd erachter te komen waarom velen van hen geen goed medisch advies hebben gevraagd.

In Engeland zou voetbal de meest gevaarlijke sport zijn, bijna één op de vijf (18,9%) zei dat ze geblesseerd raakte tijdens het spelen. Voetballers zouden dus zes keer meer kans hebben op blessures dan eerst werd gedacht en dat zijn een verstuikte enkel (40%), knieblessure (32%) en hersenschudding (13%).

Paardrijden

Velen zijn er zeker van dat rugby één van de meest brute sporten in Engeland is, maar nu liet de studie zien dat mensen vier keer méér kans hadden op blessures met voetballen. Rugby werd derde op de lijst (4,9%), ver achter de tweede meest gevaarlijke sport. Bijna één op de tien ondervraagde hardlopers (9,4%) was al eens geblesseerd geraakt. Na deze top drie kwam fietsen (4,5%), zwemmen (3,2%), gewichtheffen, fitness/body building (3%), tennis (2.8%), gevechtssport (2,8%), paardrijden (2,6%) en badminton (2,3%).

In de enquête gaven ouders toe dat zij eraan dachten hun kinderen gevaarlijke sporten af te raden. Aan top van deze afraad-lijst waren boksen (74%), gewichtheffen (29%) en rugby (37%). Meer ongevaarlijke sporten zoals tafeltennis en badminton bleken keuzes van bezorgde ouders te zijn.

Een op de vijf gaf toe dat ze er niet op gewezen waren om medische hulp te zoeken voor een blessure en eenderde (29%) lijdt nu nog onder de gevolgen. Een op de vijf zei dat ze niets wisten van mogelijke behandelingen zoals professionele, medische fysiotherapie en één op de tien wist niet dat fysiotherapie zelfs kon via de Engelse Nationale Gezondheidsdienst (NHS). Vijftien procent was niet verteld dat ze fysiotherapie nodig hadden. De helft van de ondervraagden hadden het gevoel dat de pijn wel minder had kunnen zijn als zij fysiotherapie hadden gekregen. Er is een duidelijk verschil in de behandeling (zoals bij verstuikte enkels) binnen de NHS.

Risico

Ziekenhuisdirectrice Jane Abbott geeft aan dat eigenlijk alle sporten een zeker risico hebben. Voordelen halen uit een gezonde, actieve manier van leven is belangrijk voor het (niet) krijgen van blessures, die ook voor een groot deel minder kunnen worden door goede training en warm ups. Als je aan een nieuwe sport begint, moet je jezelf instellen op haalbare doelen. Bijvoorbeeld niet ineens vijf km per dag lopen maar langzaam opbouwen naar een kilometerdoel per week. Zorg ervoor dat er een afwisselend trainingsschema is. Gezond, voedingsrijk eten kan ook helpen om de kansen op blessures te verminderen.

Vroeg herkennen

Volgens Abbott is het zorgelijk om te zien dat sporters niet de verantwoordelijkheid nemen voor hun blessures. Bij pijn of zwelling zou je onmiddellijk moeten stoppen en een paar dagen rusten. Als de pijn tóch blijft: vraag medische hulp. Het is heel belangrijk om de kenmerken vroeg te herkennen en op een goede manier te behandelen. Herstel zou dan eenvoudiger, sneller en met meer succes moeten zijn.

Bron: Horsetalk / Hoefslag

Foto: Digishots