Weer in het zadel na zwangerschap en bevalling

Na een zwangerschap en bevalling wordt aangeraden om een bepaalde periode rust te houden, voordat een nieuwe moeder het (intensief) sporten weer oppakt. Dit geldt ook voor paardrijden.

De meeste amazones kunnen na hun bevalling vaak niet wachten om weer in het zadel te klimmen. Er wordt echter aangeraden om zeker zes tot acht weken te wachten voordat je weer met paardrijden begint. Dit heeft niet alleen met een mindere conditie en eventuele hechtingen te maken, maar ook de buik- en bekkenbodemspieren hebben wat te verduren gehad tijdens de zwangerschap en bevalling.

Waarmee rekening houden?

Zes weken lijkt bijna een eeuwigheid en lang niet iedereen houdt zich netjes aan deze tijd ‘rust’ die wordt geadviseerd. Hoe dan ook: er komt een bepaald moment dat er weer in het zadel wordt gestapt, maar waarmee moet je rekening houden en hoe kan je jezelf het beste voorbereiden?

Opbouwen

Of je nu tot op de dag van je bevalling nog hebt gereden, snel na de bevalling weer in het zadel zat of een aantal maanden ‘uit de running’ bent geweest, je zal merken dat je niet direct op het oude niveau zit. Dit kost tijd, zoals bij elke andere sport. Het is belangrijk om je lichaam de tijd te geven om zich weer aan te passen. Wees niet te hard voor jezelf als het niet gaat zoals je wil of wanneer je een keer eerder afstapt omdat je sneller moe bent dan anders.

Banger

Nieuwe verantwoordelijkheden komen om de hoek kijken als er een baby is. Het is dan ook niet zeldzaam dat je als (nieuwe) moeder plotseling banger bent te vallen of jezelf te bezeren. Tenslotte is er nu niet alleen een paard, maar ook een klein, afhankelijk mensje om voor te zorgen en je nodig heeft. Deze ‘angst’ is heel logisch en zéker niet iets om je voor te schamen. Het is echter ook niet de bedoeling dat je hierdoor geen plezier meer in het rijden krijgt.

Hulp vragen

Na een bevalling is het zó belangrijk lief proberen te blijven voor jezelf. Neem rust als het nodig is en hulp durft te vragen als het even niet meer lukt. Als paardrijden een paar weken na de bevalling nog te intensief blijkt te zijn, vraag dan om hulp en neem de tijd die je nodig hebt. Je hebt er tenslotte niets aan als rijden stress in plaats plezier geeft. Zeker niet als je daarnaast probeert te wennen aan het leven met een baby.

Goede voorbereiding

Zes weken kunnen heel erg langzaam gaan, maar gelukkig hoeft stil zitten ook niet. Met rustig aan de conditie weer opbouwen door te wandelen, kunnen de bekkenbodemspieren worden getraind. Dan kan er (mits lichamelijk fit) weer worden begonnen met een klein (stap)ritje. Bovendien zal waarschijnlijk ook niemand zeggen dat er geen tijd kan worden doorgebracht op stal, zelfs tijdens de herstelperiode.

Naar lichaam luisteren

Misschien wel het allerbelangrijkste: Luisteren naar het lichaam! Professioneel, met eigen paard of ééns per week op manegepaard in de manegeles meerijden, er zijn amazones die tien dagen na de bevalling weer helemaal fit zijn. Anderen hebben wel tien maanden nodig om weer te kunnen rijden. De een zal na enkele weken gemakkelijk een uur fanatiek kunnen doorgaan, een ander heeft genoeg aan af en toe een kort stapritje.

Niet pushen

Geen enkel lichaam is hetzelfde en ieder herkent het best zijn eigen vroegtijdige signalen van vermoeidheid of overbelasting. Speel daar dan ook op in. Niet pushen om te presteren als het er nog niet de tijd voor is. Het is natuurlijk ook zinloos om drie maanden helemaal niets te doen als het lichaam aangeeft dat het in topconditie is.

De ‘zes-weken-regel’ is er niet voor niets. Houd dit in het achterhoofd als er eerder gestart wil worden met paardrijden.

Bron: Hoefslag, Denise Meijer

Foto: iStock